Friday, 22 November 2013

St. John of the Cross and the Dark Night

The following is a beautiful poem I read in the beginning of a book titled "Dark Night of the Soul" by St. John of the Cross (Which I bought for 1p from Amazon). In fact, the whole book is mostly commentary on the first 2 stanzas in this poem:




STANZAS OF THE SOUL

1. On a dark night, Kindled in love with yearnings—oh, happy chance!—
I went forth without being observed, My house being now at rest.
2. In darkness and secure, By the secret ladder, disguised—oh, happy chance!—
In darkness and in concealment, My house being now at rest.
3. In the happy night, In secret, when none saw me,
Nor I beheld aught, Without light or guide, save that which burned in my heart.
4. This light guided me More surely than the light of noonday
To the place where he (well I knew who!) was awaiting me— A place where none appeared.
5. Oh, night that guided me, Oh, night more lovely than the dawn,
Oh, night that joined Beloved with lover, Lover transformed in the Beloved!
6. Upon my flowery breast, Kept wholly for himself alone,
There he stayed sleeping, and I caressed him, And the fanning of the cedars made a breeze.
7. The breeze blew from the turret As I parted his locks;
With his gentle hand he wounded my neck And caused all my senses to be suspended.
8. I remained, lost in oblivion; My face I reclined on the Beloved.
All ceased and I abandoned myself, Leaving my cares forgotten among the lilies.

Tuesday, 19 November 2013

Istikhara for every movement & action by alsha'rani (God have mercy on him)

The following is an excerpt in Arabic from a book titled "لطائف المنن والأخلاق في وجوب التحدث بنعمة الله على الإطلاق" more so known as  "المنن الكبرى"  and is translated as  the greater blessings (rough translation by me) by Sh. AbdulWahhab Al-Sha'rani (God have mercy on him) on utilizing the Istikhara prayer for every movement and every action, it is in Arabic I'm afraid and I'm quite hesitant to translate it myself, this is the passage in full: 








من كلام الإمام الشيخ عبد الوهاب الشعراني رحمه الله ورضي الله عنه وعنا به ومن كتابه القيم الثمين المسمى بـ [لطائف المنن والأخلاق في وجوب التحدث بنعمة الله على الإطلاق]المعروف بـ: المنن الكبرى فيص 427 طبعة دار التقوى/دمشق :


((ومما أنعم الله تبارك وتعالى به علي: صلاتي كل يوم للاستخارة على مصطلح ما ذكره القوم، بقصد أن الله تعالى يجعل جميع حركاتي وسكناتي ذلك اليوم، أو تلك الليلة ، أو تلك الجمعة ، أو ذلك الشهر، أو تلك السنة، صالحة محمودة، وكان على ذلك الشيخ محي الدين بن العربي والشيخ أبو العباس المرسي وجماعة، وصورة ذلك كما قاله الشيخ محي الدين في وصاياه آخر كتاب الفتوحات المكية: أن تصلي يا أخي ركعتين عند ارتفاع الشمس كرمح ، أو بعد صلاة المغرب، أو كل يوم جمعة، أو شهر، أو سنة، تقرأ في الركعة الأولى فاتحة الكتاب، وقوله تعالى: {وربك يخلق ما يشاء ويختار ما كان لهم الخيرة سبحان الله وتعالى عما يشركون} [القصص: 68]،و: {قل يا أيها الكافرون} [سورة الكافرون] وفي الركعة الثانية فاتحة الكتاب، وقوله تعالى: {وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمراً أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالاً مبيناً} [الأحزاب: 36]، و: {قل هو الله أحد} [سورة الإخلاص] . فإذا سلم دعاء بدعاء الاستخارة الوارد ويقول بدل الموضع الذيأمر العبد أن يعين فيه حاجته: اللهم إن كنت تعلم أن جميع ما أتحرك فيه أو أسكن فيه في حقي وحق أهلي وولدي وإخواني، وجميع من شاء الله تعالى في ساعتي هذه إلى مثلها من اليوم الآخر، أو الليلة الآخرى، خير لي في ديني ومعاشي وعاقبةأمري وعاجله وآجله فاقدره لي ويسره لي، وإن كنت تعلم أن جميع ما أتحرك فيه أو أسكن في حقي وحق غيري من أهلي وولدي وسائر من شاء الله من ساعتي هذه إلى مثلها من اليوم الآخر أو الليلة الآخرى شر لي في ديني ومعاشي ، وعاقبة أمري، وعاجله وآجله، فاصرفهعني، واصرفني عنه، واقدر لي الخير حيث كان ، ثم رضنيبه.

قال أشياخ الطريق:فمن فعل ذلك كل يوم وليلة فلا يتحرك قط في كل حركة، ولا يسكن، ولا يتحرك أحد في حقه إلاكان ذلك خيراً له بلا شك. قالوا: وقد جربنا ذلك، ورأينا عليه كل خيرلما فيه من الأدب مع الله تعالى ، والتفويض إليه. قالوا:وإذا فرغ من دعاء الاستخارة فليشرع فيما استخارالله لأجله، من فعل أو ترك مع انشراح الصدر، فإنه إن كان له فيه خير فلا بد أن الله تعالى يسهل عليه أسبابه إلى أن يحصل، وتكون عاقبته محمودة، وإن كان عليه فيه شر فلابد أن يضيق منه صدره، ويتعذر عليه أسباب تحصيله، وحينئذ يعلم أن الله تبارك وتعالى قد اختار له تركه، فلا يتألم لفقده، بل يحمد ربه على ذلك، لأنه تعالى أعلم بمصالح عبده من نفسه. قالوا:

 ومعنى قوله: ((وأستقدرك بقدرتك)) أي: إن كان لي في فعله خير فاقدرني على تحصيله بقدرتك التي تخلقها في عبادك، فإنك تقدر أن تخلق لي القدرة على تحصيله ولا أقدر، أي ليس لي قدرة أحصلهبها.

ومعنى: ((وأنت علام الغيوب)) أي: ما غابعني مما تعلمه أنت دوني.

ومعنى: ((فاقدره لي)) أي: فاخلقه من أجلي،وأظهر عينه على يدي.

 ومعنى: (( فاصرفه عني)): أي لكوني استحضرته في خاطري، حتى أنه اتصف بضرب من الوجود وهو تصوره في خاطري أي فلا تجعله يا رب حاكماً علي بظهور عينه على يدي، مع أنه ليس لي خير في فعله .

 ومعنى: ((واصرفني عنه)) أي حل بيني وبين وجوده في الخارج، واجعل بيني وبينه الحجاب الذي الوجود والعدم حتى لا أستحضره ولايحضرني.

 ومعنى: ((واقدر لي الخير حيث كان)) أيك لأنك عالم الأماكن التي لي الخير فيها من غيرها،

 ومعنى: ((ثم رضني به)) أي اجعل عندي السروروالفرح بحصوله أو بتركه ، انتهى. فاعمل يا أخي بذلك ولوفي كل أسبوع، أو شهر، أو سنة، أو سنتين، أو أكثر، وتقول: اللهم إن كنت تعلم أن جميعما أتحرك فيه، أو أسكن من يومي هذا، إلى مثله من الأسبوع الآخر، أو من الشهر الآخرأو من السنة الأخرى، وهكذا، والله تبارك وتعالى يتولى هداك ، وهو يتولى الصالحين،والحمد لله رب العالمين)).
 انتهى كلامه رحمة الله عليه ورضي الله عنه وعنا به.

وقال في لطائف المنن رحمة الله :- ومما أنعم الله به علي أني لا أسأله تعالى شيئا من أمور الدنيا والآخرة إلا مع التفويض ورد العلم إليه تعالى بعموم قوله تعالى (وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون) فأقول في دعائي : اللهم أعطني كذا وكذا إن كان فيه خير لي واصرف عني كذا وكذا إن كان فيه شر لي ثم كل شيء وقع بعد هذا التفويض كانت عاقبته محمودة من عطاء أو منع . انتهى

الحمد لله رب العالمين



May God Makes us of those who are raised by His Grace and see His work for what it is, not through our nafs (ego). 

Friday, 3 May 2013

ما ذكر الله في القرآن في ما أنزل على موسى عليه السلام

this is my first post in Arabic, sorry to those who might don't know the language:

التالي جزء من بحثي عن التوراة، و هي جميع الآيات في القرآن الكريم التي فيها لفظ "التوراة" أتمنى ان تجدوا منها الفائدة: 









قال الله في القرآن: (اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ. نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ. مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ ۗ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ) [آل عمران 3: 2-4]


قال الله: (وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ) [آل عمران 3: 48] والمقصود بهالآية عيسى عليه السلام كما ذكر في الآيات التي قبلها

و قال الله: (وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُم بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ) [آل عمران 3: 50] هذه الآية هو ما قال عيسى ابن مريم لقومه عليه السلام

و قال الله: (يا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنجِيلُ إِلَّا مِن بَعْدِهِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ) [آل عمران 3: 65]

و قال الله: (كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَىٰ نَفْسِهِ مِن قَبْلِ أَن تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ ۗ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ) [آل عمران 3: 93 ]

قال الرب: (وَكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِندَهُمُ التَّوْرَاةُ فِيهَا حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِن بَعْدِ ذَٰلِك وَمَا أُولَٰئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ. نَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ) [المائدة 5: 43-44 ]


و قال الله: (وَقَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْإِنجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ) [المائدة 5: 46]

و قال الله: (وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم ۚ مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ. يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ ۗ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۖ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ) [المائدة 5: 66-68]

و قال الله: (إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَىٰ وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا ۖ وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ) [المائدة 5: 110]

وقال الله: (قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ ۖ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ. الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) [الأعراف 7: 156-157]

وقال الله: (نَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ) [التوبة 9:111]

وقال الله: (حَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا) [الفتح 48: 29]

وقال الله: (وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ ۖ فَلَمَّا جَاءَهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَٰذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ) [الصف 61: 6]  

و أخيراً و ليس آخراً قال خالق السماوات و الأرض وما بينهما: (مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ) [الجمعة 62: 5]


و الصلاة و السلام على جميع رسل و أنبياء الله 

Tuesday, 16 April 2013

finding my darkness (self reflection)

     It seems yet again my fellow that I write this, in a midst of momentary insomnia I'm true to applaud myself, to have found a new low in the domain of my thoughts and moral makeup. Perhaps to divulge it would allow my mind to stop hindering my bio-clock.


   I have no sympathy for the reaction of the dead in this recent bombing in Boston. In fact I hate it. Not really because I like the fact people died, but rather that people are making such a fuss of this. America is not the world, America is not the centre of good and God.


   One sees a people face bombings, not 2, nor even 3, but a great multiple, in Nations as Iraq, Yemen and Syria, yet the reactions are not but non-existent. How as an observer of existence and as one who's part of it not be shocked and bewildered. Am I to question if the American blood is greater than the one who dies by the American bomb? Is it disgusting for a man to reach such low to question these things in the 1st place?

    To put life against life. I will not stand for my nafs (ego) as it presides on this new low. How dare such an insignificant person as I, not see that the loss of life in such a way in a place where it is uncommon is bound to be of shock, I saw this in myself when the uprising in Bahrain began. I should at least be more understanding.


This is as far as my thoughts go for now. To where I end up I do not know. Lord have Mercy

Sunday, 9 December 2012

Is this Love? (self-reflection)

Love is an old toothless elderly smiling in simplicity, Love is a mother who's maternity drives her to joy in sacrifice. Love is a young man who's madness leads to death in the hands of his Beloved...

Friday, 23 November 2012

I Loved... (self-reflection)

I loved a lady once, but she left me because I was a reptilian man. Then I loved another, but she left me for another. Then I loved another, but she left for her heart did not incline to me. Then I loved another, but I did not hold her colour, so I loved another but she refused because I have yet to see what she sees, but after that I loved another, but her heart was solely driven to none but He. Finally I loved another, she even loved back, but then she left, because I was kind yet broken. In the end I found wishing not but to be Her shadow, to disappear by Her full embracing light. Only She loved me before I loved. Only She showed me the way when I was lost, even when I was not thankful. Only She comforted me with a whiff of the wine masters speak of. She taught me that earthly love passes, but His love is ever eternal, nay they even say He IS Love Itself. So rejoice poor wanderer, He will guide, pray She will also be your feet.

Tuesday, 16 October 2012

Islamist Retreat from God

The following is an extract from the book titled "Islam without Extremes: A Muslim Case for Liberty" written by Mustafa Akyol

    "Despite all its religious brouhaha, then, Islamism was in fact a "secular" political project – as in apparent in its slogans. Egyptian activist Hasan al-Banna, who in 1928 founded the Muslim Brotherhood, which would become one of the two pillars of Islamism (along with Mawdudi's Jamaat-e-Islami), contrasted "Islam" to both socialism and capitalism and, of course, argued that it was superior to both. The problem was not only the shallowness of this rhetoric – Islam does not provide a blueprint for governance – but also its relegation of Islam to a collectivist "system," devoid of personal religiosity.

    Wilfred Cantwell Smith, the late professor of religion observed this strange trade-off  between God and politics in the study of the evolution of the Egyptian journal Majallat al-azhar from 1930 to 1948. During that time, the journal had two editors. The first, from 1930 to 1933, was al-Khidr Hussain, a traditional Muslim. He saw religion as a "transcendent idea rather than political or historical entity," and he was confident enough to criticize Muslim behavior. The journal's articles were full of either moral instructions or theological contemplations. The sublime beauty of nature, for example, was interpreted as a sign of God's majesty. God, apart from everything else, was the object of veneration.(1)

    In 1933, Farid Wajdi, an Islamist, took over the magazine, and the content became increasingly political. Wajdi's main goal was to assure his readers that Islam as a "system" was perfect, especially when compared to Western systems. "The human reality of Islam," in other words, was the new object of veneration, and "this earthly value had in some sense replaced the transcendent God." According to Smith, a "profound irreligiousness" pervaded Wajdi's journal, and God appeared remarkably seldom throughout its pages.(2)

    Quite tellingly, this retreat from God did not bring any happiness on earth. In every country where they came to power – Iran, Sudan, and Afghanistan – Islamists failed to create the heaven they promised. For it was not "Islam" in power, but totalitarianism in Islamic garb, and any totalitarianism is doomed to fail.






    Allowing Islamists to engage in this trial-and-error process is perhaps better than allowing them to cling to an untested utopia. In places where they were not allowed to compete politically, they grew more radical, and ultimately violent. In Egypt, the brutal suppression of the Muslim Brotherhood by the country's successive Herods – Nasser, Sadat, and Mubarak – created more radical offshoots of the organization. Sayyid Qutib, the Arab counterpart of Mawdudi, grew more and more strident as a result of the torture he suffered in Egypt's  terrible prisons. His consequent call for Jihad would inspire many radicals, including Ayman al-Zawahiri, who, after having his own share of Egyptian torture, became the mastermind of al-Qaeda. (3)

    The stories of these modern-day Zealots are not well known in the West – ever since some of them decided to attack the very heart of modern day Rome on September 11, 2001. Since that tragic day, concerned Americans and other Westerners have focused on and discussed "the trouble with radical Islam."

    An equally important discussion should be held on how the more inspiring interpretations of Islam will be able to flourish. We have seen that the secularist project is a part of the problem, and not the solution. The attempt to push religion out of Muslim minds creates, in its worst forms, authoritarian regimes. Even its mild forms are unhelpful, for they fall short of addressing the religious aspirations of Muslim societies, something  that is here to stay in the foreseeable future. We, after all, live not in a secularizing world but a de-secularizing one. (4)

   But we have also seen that these two extremes – secularist and Islamist Authoritarianism – were not the only options facing Muslim societies a century ago: there were also an emerging Islamic modernism that synthesized liberal politics with Muslim values. Was that an oddity of a bygone age? Or is it still a promising idea?

    This is a question many minds from all over the world, Muslim and non-Muslim, are pondering these days. And the most interesting answer comes, again, from good old Turkey."
 ________________________________________________________________
Some references used: 

(1) Wilfred Cantwell Smith, Islam in Modern History (Princeton, NJ: Princeton University Press, 1957), pp. 94-95; Armstrong, A History of God, p.367.

(2) Armstrong, A History of God, p.367.

(3) "For a connection between the experience of torture and radicalization, see Chris Zambelis, "Is there a Nexus between Torture and Radicalization?," Terrorism Monitor (Jameston Foundation) 6, no. 13 (June 26, 2008)."

(4) "See Peter L. Berger et al., eds., The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics (Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing, 1999)."
________________________________________________________________

I will hopefully put in more extracts in the future that deal with the questions in the end of this section and more. =)